BLOG
HET VERHAAL DAT GAAT
OP 2 oktober 2021
"Het verhaal gaat .. "was de titel van het boek dat Nico ter Linden eens schreef.
En iedereen heeft verhaal.
Iedereen verneemt verhaal.
Iedereen maakt verhaal.
Iedereen krijgt verhaal.
En iedereen is verhaal
En met verhaal worden wij geboren en zijn wij op de wereld gekomen.
"Alleen op de wereld" ,
"David ontdekt de wereld",
en "Kruimeltje" zijn een paar verhalen waar ik mee ben opgevoed.
Hector Malot was a French writer born in La Bouille, Seine-Maritime. He studied law in Rouen and Paris, but eventually literature became his passion. He worked as a dramatic critic for Lloyd Francais and as a literary critic for L'Opinion Nationale.
His first book, published in 1859, was Les Amants. In total Malot wrote over 70 books. By far his most famous book is Sans Famille (Nobody's Boy, 1878), which deals with the travels of the young orphan Remi, who is sold to the streetmusician Vitalis at age 10. Sans Famille gained fame as a children's book, though it was not originally intended as such.
He announced his retirement as an author of fiction in 1895, but in 1896 he returned with the novel L'amour Dominateur as well as the account of his literary life Le Roman de mes Romans (The Novel of my Novels).
I am David is a 1963 novel by Anne Holm. It tells the story of a young boy who, with the help of a prison guard, escapes from a concentration camp in an unnamed Eastern European country (according to geographical clues, probably Bulgaria) and journeys to Denmark. Along the way he meets many people who teach him about life outside the concentration camp.
Kruimeltje is een jeugdboek uit 1923 van de Nederlandse schrijver Chris van Abkoude. Het gaat over een tienjarig zwerfjongetje, dat na veel tegenslagen uiteindelijk zijn ouders weer terugvindt. Het boek is vele malen herdrukt en behoort samen met de Pietje Bell-verhalen tot Van Abkoudes bekendste werk.
Het grote mysterie
dat leven heet.
nacht van vr.1 okt.- tot za. 2 okt. 2021
Automatisch klinkt er dan een prachtige melodie in mij. Een melodie die mij verteld waarom ik hier ben, mogelijk gezongen met prachtige woorden. En ook al kan ik ze vertalen, de klank weerklinkt in het Engels.
Hieronder die woorden:
1
Er is een groot mysterie,
Een prachtig verhaal;
Eeuwenlang was het verborgen,
Nu getoond in Zijn wijsheid;
'Dit is een goddelijke romance'
Van God en mens in de tijd;
Voorbij begrip,
Toch gezien in Gods spreken. God werd verliefd op de mens;
Want alleen Gods liefde kan
Maak de mens precies hetzelfde als Hij
In het leven en in de natuur.
Wij zijn Zijn uitdrukking,
Zijn bruid, Zijn vergroting;
Voor altijd samen,
Zo levend, onafscheidelijk als één stel
Voor eeuwig.
2
Hoewel Hij werd afgewezen
Door mannen die verblind waren;
Zijn liefde is dwingend,
Zijn hart is nog steeds onveranderlijk;
Dus in incarnatie
Kwam Hij als redding;
Zijn naam heet Jezus,
En Hij kwam om ons te zoeken.
3
Hoewel geboren als een zondaar,
Zijn bloed heeft mij verlost.
Hij leed op Calv'ry,
Toen opgewekt in heerlijkheid,
Om mij te regenereren.
Nu verenigd in één geest
Ik hou ervan om van Hem te genieten,
Want het is mij vergeven!
4
Zijn liefde is zo teder,
Aan Hem zal ik me overgeven;
Zijn naam is zo kostbaar,
Ik roep graag “Jezus!”
Zijn Persoon is zo charmant,
Mijn hart wint ooit;
Ik zal me niet langer inhouden,
Ik zal voor altijd van Hem houden.
The great mystery
called life.
night from Fri.1 Oct.- to Sat. Oct 2 2021
Automatically a beautiful melody sounds in me. A melody that tells me why I am here, possibly sung with beautiful words. And even though I can translate them, the sound reverberates in English.
Those words:
1
There is a great mystery,
A wonderful story;
For ages ’twas hidden,
Now shown in His wisdom;
’Tis a divine romance
Of God and man in time;
Beyond understanding,
Yet seen in God’s speaking. God fell in love with man;
For only God’s love can
Make man just the same as He
In life and in nature.
We are His expression,
His bride, His enlargement;
Forever, together,
As living, insep’rable as one couple
Eternally.
2
Though He was rejected
By men who were blinded;
His love is constraining,
His heart still unchanging;
Thus in incarnation
Came He as salvation;
His name is called Jesus,
And He came to seek us.
3
Though born as a sinner,
His blood has redeemed me.
He suffered on Calv’ry,
Then raised up in glory,
To regenerate me.
Now joined in one spirit
I love to enjoy Him,
For I’ve been forgiven!
4
His love is so tender,
To Him I’ll surrender;
His name is so precious,
I gladly call, “Jesus!”
His Person’s so charming,
My heart ever winning;
I’ll hold back no longer,
I’ll love Him forever.
MIJN TIK-TOK ONDERZOEK
Rijswijk op donderdag 30-09-2021
Door het in gebruik nemen van een nieuwe telefoon kwam ik achter het programma TIKTOK dat er toevallig standaard op geinstalleerd was. Ik kende het niet en wilde het wel eens leren kennen. Het schijnt een programma te zijn dat vooral bij jongeren erg in trek bleek te zijn. Vooral veel vrouwen laten zichzelf graag zien met TIKTOK en dan het liefst in een bewegende kleine clip met veelal een verleidende aantrekkingskracht voor mannen. Het zal misschien de reden zijn waarom vele mensen er niet naar willen kijken en het gelijk onder de noemer, "een slechte invloed" willen rangschikken. Ook schelden en vloeken zie je regelmatig op het programma TIKTOK voorbij komen en doordat de mensen vaak snel wil rangschikken in de tegenwoordige zip-zap vluchtige tijd, zullen heel veel mensen het om deze reden al gelijk weer naast zich neer willen leggen. Toch ben ik altijd nieuwsgierig van aard en zeker niet erg bang voor dergelijke "slechte" invloeden. En daarmee kan ik het natuurlijk ook gaan bekijken en bestuderen. Ook zijn er meerdere mensen met "wijze lessen" op TIKTOK te vinden en ik leer er veel van. Want mensen kunnen zich aan elkaar voorstellen op live opgenomen filmpjes en vragen op elkaar stellen.
MIJN OVERLEDEN VADER
Ik weet het nog goed, mijn vader lag in het ziekenhuis en ik bezocht hem regelmatig. Het was altijd erg leuk om hem te bezoeken en ik kon hem heel blij maken toen ik hem mijn zogenaamde EP-telefoon bracht. Daarmee liet ik hem naar zijn favoriete muziek luisteren, de muziek waar hij echt van hield.
Niet via een plug-in in je oor of op een geïsoleerde manier.
Nee, uit een speciaal ontworpen doos die de functie van een wondertelefoon had kunnen aannemen.
Een box met daarin een zeer compacte speaker van het merk JBL met een ongekend fijn geluid.
Zo kun je genieten zonder isolatie en kan een ander er ook nog wat van.meekrijgen.
Maar ook moet ik denken aan het bericht dat mijn vader overleden was.
Ik was toen in Londen en vernam het bericht.
Het kon gebeuren wist ik
en toch was ik zeer aangedaan.
Mijn vader was heengegaan.
We gingen terug naar Nederland
en zodra ik kon belde ik zijn vriendin op
om te willen assisteren voor de plechtigheid.
Ik vernam:
Nee, dat was helemaal niet nodig.
Ze had al hulp van haar eigen kinderen
en het kwam allemaal goed.
Ik kon maar beter in Rijswijk blijven vond de vriendin.
Zonder dit mij te beseffen,
dacht ik toen dat het goed was.
Maar het was niet goed.
Ik was immers de zoon
waar hij nog veel contact mee had
en eigenlijk had ik er gewoon bij moeten zijn.
Maar ik was blijkbaar niet echt welkom
bij de achtergebleven vriendin.
En ook dus niet bij mijn andere familie
Mijn zus of mijn broer in het Noorden
Beiden druk met eigen sores
en mijn verdriet kon men zeker niet gebruiken.
Het was vreemd
want ik had nog maar een zus en een broer.
Toch waren ze beiden op zijn minst ontvankelijk
om bij hun te komen logeren.
Mijn vader was gestorven
en ik moest maar zien hoe ik het kon verdragen
met mijn vrouw aan de andere kant van de wereld.
De situatie
waar ze allen blijkbaar geen begrip voor hadden.
"Waarom moest ik dan ook zo nodig
een vrouw helemaal in de Filippijnen hebben?"
Mijn broer heeft haar zelfs nooit te zien willen krijgen.
En als noodzakelijke borgstelling,
Dus om mijn vrouw naar Nederland te laten komen?
waren broer en zus ook nooit toe bereid geweest
Het kenmerkt mij direct verwanten
Mensen die allen vooral met uiterlijke schijn,
haat en afschuw bleken te zijn gevuld.
Mijn broer is zelfs niet eens gekomen.
werkelijke liefde was in allen zeer minimaal aanwezig.
Op de dag van de crematie kon ik mijn zusje aflossen.
In haar huis
of in het huis van die vriendin van mijn vader,
bleek ik niet te kunnen overnachten.
Evenmin kon ik bij mijn broer in Drachten terecht.
Die bleek alleen maar in wrok en afschuw te zijn.
Ik begrijp niet
waarom mensen zo vreselijk haatdragend kunnen zijn
en maar al te graag iemand willen aanwijzen
om vertriet op te projecteren
Maar dan dus in een geheel andere vorm.
Die nacht ben ik bij mijn vader gebleven.
Het afscheid dat ik zelf ook nodig had.
Alleen en af en toe in contact met mijn vrouw
aan de andere kant van de wereld.
Zonder haar was mijn leed onhoudbaar geweest
en natuurlijk heb mijn directe familie
er geen moment aan gedacht
om ook mijn vrouw naar Nederland te laten overkomen.
Ze zijn toch zeker niet gek?
Of wel soms?
Vrijwel alles draait bij hen om geld en macht.
Waarom is het toch allemaal zo scheef gegroeid?
vraag ik me soms af.
Er zijn helaas zeer negatieve krachten aanwezig
Ook in deze periode
waarin de situatie van mij en mijn vrouw erg zwaar is
blijven broer en zus het liefst geheel buiten schot.
Ze voeren een strijd met zichzelf
en zien mij blijkbaar liever als het arme schaap
voor hun had ik eigenlijk nooit geboren moeten worden.
Hoe zwaar kan een lot zijn
met familie die uitsluitend met zichzelf bezig wil zijn?
De snoepjesmonoloog
Vroeg in de morgen dacht ik terug aan de zogeheten SNOEPJESMONOLOOG die ik in 1988 opnam op umatic-video voor de toen 19 jarige actrice Leentje. Het was voor de toen nog herstellende vrouw van de zeer ernstige ziekte Anorexia Nervosa.
Bijna was die ziekte haar noodlot geweest.
Nu op deze dag 15-9-2021 is zij toevallig genoeg 53 geworden, de moeder van 2 bijzondere kinderen.
Maar is Leentje de werkelijke oorzaak van het hele grote trauma uit haar jeugd ooit echt teboven gekomen?
In de snoepjesmonoloog vertoonde ze haar werkelijke leed en dat ging toen over haar beeld van haar eigen uiterlijk in een zeer overtuigende tekst, klank en beweging.
Maar ze bleek werkelijk iets vreselijks mee te hebben gemaakt in haar jeugd .En dat verbeelde ze toen ook door haarzelf "op het toneel" helemaal vol te gaan proppen met roze spekkies.
Helaas speelde ze toen nog steeds haar eigen werkelijkheid en toonde ze eigenlijk het zeer grote trauma waar ze misschien wel nog steeds niet helemaal overheen is gekomen.
Wellicht hoop ik dat er ooit een periode voor haar aan zal mogen breken dat ze hier wel toe in staat zal kunnen zijn.
Maar misschien zou ze dan eerst geestelijk werkelijk afstand moeten doen van een kwalijke regisseur.
Een regisseur die bezig was geweest om door projectie zijn eigen traumatische jeugd met "theater" te gaan verhandelen.
Hij speelde graag met onschuldig lijkende poppen die zijn echtgenote vanuit werkelijke liefde voor hem dacht te kunnen maken.
Maar ook de echtgenote, was het trauma waar haar man haar mee had opgezadeld, nooit meer echt te boven gekomen.
Slecht theater in de praktijk gebruikt, kan een vreselijk gevolg voor de mens krijgen.
Dus pas in het leven maar op voor grote uiterlijke schijn die zich dus ook heel erg goed in het dagelijkse leven af kan spelen! Mensen die zich maar al te vaak voordoen als een ander vanuit een gevecht dat men voert met mogelijk iemand uit de eigen directe familie.
Lees als voorbeeld maar eens het verhaal maar van Zarayda Groenhart over HET WAAROM MEISJE met het voorwoord van niemand minder dan Arthur Japin.
https://www.bol.com/nl/nl/p/het-waarom-meisje/9200000032774562/#modal_open
ALLEEN OP DE WERELD
Hector Malot was een Franse schrijver geboren in La Bouille, Seine-Maritime. Hij studeerde rechten in Rouen en Parijs, maar uiteindelijk werd literatuur zijn passie. Hij werkte als dramatisch criticus voor Lloyd Francais en als literair criticus voor L'Opinion Nationale. Zijn eerste boek, gepubliceerd in 1859, was Les Amants. In totaal schreef Malot meer dan 70 boeken. Verreweg zijn beroemdste boek is Sans Famille ("Alleen op de wereld", 1878), dat handelt over de reizen van de jonge wees Remi, die op 10-jarige leeftijd wordt verkocht aan straatmuzikant Vitalis. Sans Famille verwierf bekendheid als kinderboek, hoewel het oorspronkelijk niet als zodanig was bedoeld. Hij kondigde zijn pensionering als schrijver van fictie aan in 1895, maar in 1896 keerde hij terug met de roman L'amour Dominateur en het verslag van zijn literaire leven Le Roman de mes Romans (De roman van mijn romans)
MY TIK-TOK RESEARCH
Rijswijk on Thursday 30-09-2021
By using a new phone I discovered the TIKTOK program that happened to be installed by default. I didn't know it and wanted to get to know it.
It seems to be a program that turned out to be very popular, especially among young people. Especially many women like to show themselves with TIKTOK and preferably in a moving small clip with often a seductive attraction for men.
It may be the reason why many people don't want to look at it and immediately classify it as "a bad influence" .
You also regularly see swearing and swearing on the TIKTOK program and because people often want to rank quickly in the current zip-zap fleeting time, a lot of people will want to put it aside for this reason. Yet I am always curious by nature and certainly not very afraid of such "bad" influences.
And with that I can of course also look at it and study it.
There are also several people with "wise lessons" on TIKTOK and I learn a lot from them. Because people can introduce themselves to each other on live recorded videos and ask each other questions.
MY DIED FATHER
I remember well, my father was in hospital and I visited him regularly. It was always very nice to visit him and I could make him very happy when I brought him my so-called EP-phone.
Then I let him listen to his favorite music, the music he really loved. Not through a plug-in in your ear or in an isolated manner. No, from a specially designed box that could have taken on the function of a miracle phone.
A box containing a very compact speaker from the JBL brand with an unprecedentedly fine sound. This way you can enjoy without insulation and someone else can also get something from it. But I also have to think about the news that my father had passed away. I was in London at the time and heard the news.
I knew it could happen, and yet I was deeply moved. My father had gone. We went back to the Netherlands and as soon as I could I called his girlfriend to assist for the cremation ceremony.
No, that was not necessary at all. She already had help from her own children and it all worked out. The girlfriend thought I had better stay in Rijswijk.
Without realizing this, I then thought it was good. But it wasn't good. After all, I was the son he still had a lot of contact with and I should have just been there. But apparently I wasn't really welcome with the girlfriend who stayed behind. And also not with my other family, who were all very busy with their own worries and certainly couldn't use my grief with that. It was strange because I had another sister and a brother. Yet they were both at least receptive to come and stay with them.
My father had died and I just had to see how I could put up with my wife on the other side of the world. The situation they all didn't really understand. Then why did I have to have a wife in the Philippines so badly?
My brother never wanted to see her.
And as a necessary guarantee to allow my wife to come to the Netherlands, they were all completely unwilling to do so. It characterizes me directly with relatives who actually all appeared to want to be, because real love was very minimal in all of them.
On the day of the cremation, I was able to relieve my sister. In her house or in the house of my father's friend, I turned out not to be able to spend the night. Nor could I go to my brother in Drachten. Apparently he only felt resentment and disgust with his deceased father. I don't understand why people can be so horribly hateful and eager to point someone out to project their grief into a completely different form.
That night I stayed with my father. The goodbye I needed myself. Alone and occasionally in contact with my wife on the other side of the world. Without her my suffering would have been unbearable and of course my immediate family never even thought of having my wife come to the Netherlands. Surely they aren't crazy? Or is it? For most people in the North, almost everything revolves around money. But why has it all become so crooked, I sometimes wonder. There are very negative forces present if you ask me.
Also in this period when the situation of me and my wife is very difficult and my brother and my sister prefer to stay completely out of harm's way. They are fighting with themselves and apparently prefer to see me as the lost sheep of the family that should never have been born for them. How hard can a fate be with family who only want to occupy themselves with themselves?
The candy monologue
Early in the morning I thought back to the so-called CANDY MONOLOGUE that I recorded on umatic video in 1988 for the then 19-year-old actress Leentje. I
t was for the then still recovering woman from the very serious disease Anorexia Nervosa.
That illness had almost been her fate.
Now on this day 15-9-2021 she coincidentally turned 53 and mother of 2 special children.
But did Leentje ever really get over the real cause of the very great trauma from her childhood?
In the candy monologue she showed her real suffering and that was about her image of her own appearance in a very convincing text, sound and movement.
But then she could really have experienced something terrible in her youth and she imagined that by stuffing herself "on stage" with pink marshmallows.
Unfortunately, she was still playing her own reality back then, actually showing the very great trauma she may have still not quite gotten over.
Perhaps I hope that a period will come for her when she will be able to do this, but perhaps she would first have to mentally renounce a bad director.
A director who was busy marketing his own traumatic childhood with "theatre" through projection.
He liked to play with innocent looking dolls that his wife thought she could make out of real love for him.
But the wife, too, had never really recovered from the trauma her husband had left her with.
Bad theater used in practice can have terrible consequences for humans.
So watch out in life for great appearances that can also play out very well in daily life! People who all too often pretend to be someone else because of a fight that one is having with someone from one's own immediate family.
As an example, just read Zarayda Groenhart's story about THE WHY GIRL with the foreword by none other than Arthur Japin.
Maak jouw eigen website met JouwWeb